El dijous 15 de febrer vam tenir l’honor d’obrir-li les portes de la nostra comunitat a Heranà Melana, que va compartir un temps i un espai plens de saviesa , d’autenticitat, d’humilitat i d’amor a l’educació.

Hernán, filòsof, pedagog i escriptor, partia del diagnòstic següent: en l’actual context social on les xarxes socials han anat reemplaçant els espais on tradicionalment es donava la trobada humana, el problema més urgent d’aquest món, convertit en pantalla, és l’enorme quantitat de conflictes de relacions que es donen a petita i gran escala. Aquesta qüestió és la tasca pendent que l’escola hauria d’abordar.

Més encara si a les autodenominades xarxes socials no s’estan donant les condicions òptimes per al desenvolupament d’una sana socialització. Per exemple, dins d’aquestes no es construeix una comunitat on es respecti la intimitat individual, ja que hi ha un estar mostrant-se constantment als altres perquè els altres valorin aquesta imatge que es mostra. D’alguna manera, allò que hauria de ser privat està en contínua exposició en espera d’aprovació externa i, a més, la formació de la identitat està depenent com mai abans del judici de l’altre, en comptes de provenir de la nostra interioritat, de la veritat interna que ens constitueix.

Davant d’aquest nou panorama que adopta la realitat del segle XXI, l’escola s’ha de replantejar com exercirà la seva tasca educativa, especialment al llarg del tercer septeni (entre els 14 i els 21 anys) ), que és la fase més important per a la formació de la personalitat, on el desplegament de les relacions socials són fonamentals per a aquesta formació i, per tant, la incidència de les xarxes socials afecta més.

Aleshores, com l’escola pot ajudar aquests joves a construir la seva intimitat en una època en què sembla que allò essencial ja no és invisible als ulls?

Per donar una resposta a aquesta qüestió, Hernán Melana proposa constituir espais alternatius de socialització per als joves. Un lloc on es doni la trobada del que és humà i on es puguin manifestar relacions socials autèntiques creades entre iguals, de persona a persona, amb l’escolta atenta i l’empatia . Un lloc autogestionat on cada jove pot explorar la seva pròpia veritat, desenvolupar l’autonomia, la confiança en les seves pròpies possibilitats, la llibertat responsable i la capacitat de decisió. Un lloc sense pantalles, sense fum i sense alcohol, on els joves poden treure a la llum les infinites forces que habiten el seu ésser.

Aquest és el missatge que Hernán Melana venia a lliurar-nos i que la nostra comunitat d’aprenentatge ha rebut amb profund agraïment, compartint la seva mateixa recerca inesgotable, dins aquest món en incessant transformació, per trobar més maneres de continuar nodrint integralment tots els aspectes de l’ésser humà a cada nena, nen i jove que acompanyem en el seu camí diàriament.