Educa la teva voluntat,

potencia la teva iniciativa,

crea la teva vida

 

Homologat per la Conselleria d’Educació de les Illes Balears com a Formació Permanent del Professorat

 

Dirigit a professionals d’educació Infantil, primària, secundària, educadors, artistes, investigadors, mares, pares i tota persona interessada a l’educació com a instrument de creixement i transformació personal i social.

 

Fundació Sa Llavor, entitat sense ànim de lucre que fomenta una educació per a la llibertat i el desenvolupament ecològic, artístic i social.

Pertany al cens d’Entitats Col·laboradores de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats de les Illes Balears i realitza des del 2012 programes de Pedagogia Holística Sa Llavor homologats com a Formació Permanent del Professorat.

El programa de formació està avalat pel Center for Ecoliteracy, Berkeley, Califòrnia.

L’Escola Sa Llavor, que pertany a la Fundació, és el primer Centre Independent i Autònom de Pedagogia Holística en Educació Infantil, Primària i Secundària homologat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats de les Illes Balears.

 

“Si vols descobrir alguna cosa totalment nova, has d’abandonar allò antic”

 

 

 

POSTGRAU EN PEDAGOGIA HOLÍSTICA

Metodologia participativa, artística i social

 

Curs: 2023/2024

Línia estratègica: metodologies d’aprenentatge

Forma de participació: presencial

Hores totals: 50h

Hores presencials: 50h

Places: 20

Data d’inici: 27 octubre 2023

Data d’acabament: 8 juny 2024

Lloc de realització: Fundació Sa LLavor

Localitat: Metge Borràs, 3, 07350, Binissalem, Mallorca

 

Objectius

Fomentar la innovació educativa a través de la Pedagogia Holística.
Adquirir noves competències educatives que impulsin processos d’aprenentatge autònoms, amb continguts interconnectats i experimentals, que facilitin aprendre a viure, sentir i pensar lliurement.
Experimentar la creació artística i la seva aplicació com a instrument de desenvolupament i aprenentatge.
Activar les capacitats creatives i la pròpia intuïció pedagògica.
Desenvolupar la col·laboració, el treball en equip i les comunitats daprenentatge.

 

Calendari i programa

 

Mòdul 1

Educació per a la vida. L’acció i el ritme a l’educació

La infància és una de les etapes més importants de les nostres vides. El que experimentem en la infància forma la base de les nostres actituds com a adults envers el món i les altres persones. Un ambient càlid i familiar potencia les necessitats vitals: creació, iniciativa i imaginació.

27-28/octubre/2023

17-18/novembre/2023

 

CONTINGUT

● Principis de la Pedagogia Holística Sa Llavor.
● Les qualitats i les necessitats en les diferents etapes educatives.
● L’educació de la voluntat: aprendre a viure lliurement.
● La importància del moviment, el ritme, l’acció i la interconnexió amb l’entorn.

 

ACTIVITATS

Pràctiques metodològiques i didàctiques. Tallers artístics. Els contes a l’educació. La creació amb materials naturals, llana i cera de modelar.

 

Mòdul 2

La importància de l’art en l’educació. L’ensenyament que passa pel cor

L’art és la possibilitat d’expressió transcendent que té l’ésser humà. Fa visible allò invisible i desperta qualitats essencials com la sensibilitat, l’atenció, la imaginació i la creativitat.

El coneixement es desperta a partir de l’experiència en activitats interdisciplinàries que presenten una connexió amb la vida i un fi en si mateixes. Això facilita una formació integral i un desenvolupament interrelacionat i pràctic de les capacitats daprenentatge.

19-20/gener/2024

16-17/febrer /2024

 

CONTINGUT

● L’art com a instrument d’aprenentatge i creixement a l’educació.
● L’educació de la sensibilitat: aprendre a sentir lliurement.
● L’emoció com a activadora de l’aprenentatge.
● Metodologia holística: desenvolupament de processos interdisciplinaris connectats amb la vida quotidiana.

 

ACTIVITATS

Pràctiques metodològiques i didàctiques. Tallers artístics. Les narracions. El modelat amb argila. La talla de fusta i pedra. Pintura. Música i dinàmiques rítmiques.

 

Mòdul 3

El pensament lliure. Autonomia i responsabilitat.

Els joves troben la veritat a través de l’experiència i l’observació detallada i descriptiva de fenòmens científics, artístics, naturals, històrics i socials amb què desenvolupen la pròpia manera de pensar. A través de la raó configurem el pensament lliure i desenvolupem l’autonomia, la llibertat i la responsabilitat.

15-16/març/2024

19-20/abril/2024

 

CONTINGUT

● El coneixement basat en la pròpia experiència: aprendre a pensar lliurement.
● El desenvolupament de l’autonomia i la responsabilitat.

 

ACTIVITATS

Pràctiques metodològiques i didàctiques. L´observació dels fenòmens. Tallers artístics. Art de la Paraula, Eurítmia.

 

Mòdul 4

Una nova mirada envers l’educació: el treball en equip i les comunitats d’aprenentatge

Vivim en un món d’interrelacions i dependències on tot està connectat. La identitat de les nenes i els nens està en relació amb altres infants, amb el professorat, amb les famílies, amb la societat i amb el planeta.

Una de les grans necessitats del procés educatiu és el desenvolupament de noves competències per veure els vincles i les connexions. Crear consciència en la tasca educativa contribuint a un món més integrador on tot està connectat.

17-18/maig/2024

 

CONTINGUT

● Comunitat i servei als altres: Comunitats d’aprenentatge
● Com desenvolupar la part social del fet educatiu: la creació de la xarxa d’organismes interdependents
● La interconnexió del sistema personal, escolar i familiar

 

ACTIVITATS

Pràctiques i dinàmiques de desenvolupament individual i social. Tallers artístics aplicats a la pràctica educativa i la interconnexió social: art social i creació col·lectiva.

 

Mòdul 5: Experiències educatives desenvolupades amb un enfocament holístic

7/juny/2024

 

CONTINGUT I ACTIVITATS

Es presentaran diferents exemples d’experiències educatives desenvolupades mitjançant un enfocament holístic a partir dels 4 principis de la Pedagogia Holística.

 

 

Horari:

Divendres: 17 -21h.

 

Metodologia de la formació

Els continguts del curs es desenvolupen de forma participativa amb presentacions, pràctiques metodològiques i didàctiques i tallers artístics.

Es formen grups de treball que debaten i desenvolupen de forma pràctica els continguts del programa, fomentant la reflexió sobre la pràctica educativa.

Es creen dinàmiques i experiències educatives que faciliten la convivència i potencien les qualitats de cada participant.

 

Activitats de transferència i aplicabilitat

A través del coneixement de les necessitats i capacitats de les diferents etapes de creixement, el professional respecta el ritme individual de l’alumne i desenvolupa la confiança en les pròpies capacitats i iniciativa personal.

A través del desenvolupament interrelacionat, integral i pràctic dels objectius i continguts educatius dels projectes interdisciplinaris, l’alumne aprèn a relacionar les diferents àrees de coneixement de forma pràctica i desenvolupa les seves capacitats de forma interconnectada.

A través dels processos artístics integrats a la dinàmica educativa i de desenvolupament de continguts, l’alumne desenvolupa la sensibilitat, l’atenció, la imaginació i la creativitat.

A través de la cura i la connexió periòdica amb la natura, l’alumne desenvolupa el respecte cap a l’entorn, cap als altres i cap a ell mateix.

A través de l’observació i la descripció dels fenòmens naturals l’alumne experimenta el món que l’envolta i descobreix les lleis de la vida, base de la ciència experimental aplicada.

A través de la participació dels alumnes i les famílies en activitats de cura de l’escola, i en projectes de creació col·lectiva, els alumnes duen a terme un aprenentatge actiu i cooperatiu, aprenen a treballar en equip i desenvolupen la col·laboració en activitats reals per al bé comú.

 

Pla d’avaluació de l’activitat

Es requereix un 100% d’assistència al curs per validar la formació.

Es valora la participació activa i la implicació en les propostes formatives.

Avaluació positiva d’un projecte de disseny, implantació i presentació d’experiències educatives desenvolupades amb un enfocament holístic en els centres educatius dels participants.

Avaluació positiva d’una memòria de l’aprenentatge professional i del desenvolupament personal durant el procés formatiu que es lliurarà una vegada finalitzat el curs.

Avaluació positiva d’una aplicació didàctica on es descriuen les activitats de transferència i aplicabilitat que, a partir del procés formatiu, es puguin desenvolupar en els centres educatius i grups de classe.

 

Criteris de selecció

La selecció dels participants es realitzarà a través d’un formulari d’inscripció durant el mes de setembre i octubre 2023.

​​

Formadors

Fundadors i equip pedagògic de Sa Llavor. Pioner en Pedagogia Holística. Des del 2007 estudia i investiga de forma activa les qualitats i necessitats de l’ésser humà en el seu procés integral de creixement i desenvolupament. Impulsa la creació de comunitats educatives d’aprenentatge a través de l’art, la connexió amb la naturalesa i el servei als altres. L’Educació com a qüestió social.

 

Cost

El pagament del programa es realitza a través de la inscripció i reserva de plaça amb un cost de 260 € i 3 quotes de 165 € entre el dia 1 i 5 del mes de desembre, febrer i abril:

Inscripció i reserva de plaça: 260 €

1a quota -Desembre 2023: 165 €

2a quota – Febrer 2024: 165 €

3a quota- Abril 2024: 165 €

 

Inclou materials i esmorzars.

 

Més informació:
escolacultura@sallavor.es

Inscripció aquí>